Honda CB 400N Super Dream '84

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 6.5.2012 17:28

Hondalla tullut tänä keväänä jo n.1500km ajettua ja moitteetta on pelannut koko ajan. Tänään vaihdoin piruuttani öljyt vaikka niillä ei ole ajettu edes ihan 2tkm. Samalla vaihdoin suodattimen(Honda genuine part). Liqui Molyn 10w-50 täyssynteettisen tilalle iskin nyt Valvolinen 20w-50 mineraalia. Oli motonetissä sopivan hintaista ja "isot pojat" suosittelee wanhaan ilmajäähyyn jäykkää mineraaliöljyä. No oikeastaan mun ei kannata mitään kallista hypersynteettistä tuohon laittaakkaan, kun vaihdan öljyt kumminkin vähintään 2tkm välein. Haynesin manuaali suosittelee öljyksi kaikkea 10w-40 ja 20w-50 väliltä.

Bensankulutus on tänä keväänä ollut pääsääntöisesti alle 6l/100km. Pienimmillään pääsin jopa alle 5l/100km seka-ajossa, kun maltoin pitää matkavauhdin alle 100km/h. Yleisin kulutus 2-päällä seka-ajossa pyörii n.5,5l/100km paikkeilla. Pudotusta viime kesän pahimpiin lukemiin siis 2-3l/100km! :P Talven aikana tehty venttiilien säätö varmasti auttoi, sekä myöskin nuo hieman avarammat putket. :) Tuossa murinanäytettä :D : http://youtu.be/DxriUFIio_g
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut MänTä » 6.5.2012 21:36

nuo isojen poikien "jäykät öljyt" puheet voi jättää omaan arvoonsa, ne jäykät öljyt on melkoista lirua siinä vaiheessa kun kone kuumenee kunnolla.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 6.5.2012 21:56

MänTä kirjoitti:nuo isojen poikien "jäykät öljyt" puheet voi jättää omaan arvoonsa, ne jäykät öljyt on melkoista lirua siinä vaiheessa kun kone kuumenee kunnolla.


Voihan se olla noinkin. Tosin noilla vanhuksilla enempi ajelleet vaan varoittelee noista täyssynteettisistä. Tiedä sitten mihin se synteettisfobia sitten perustuu, mutta uskon kyllä tuollaisilla kymmeniätuhansia ajaneita. Ja loppujenlopuksi ihan sama, koska vaihdan öljyt niin usein, ettei ne ehdi "kulua" huonoksi. :) Mp liikkeestä viimekesänä ostamani täyssynteettinen Hondan oma 10w-30 öljy meni muutaman sadan km matkalla helteessä aivan liruksi ja söi mittatikun asteikon puoleenväliin. Belrayn 20w-50 mineraali pelasi n.1000km reissulla hellekelissä moitteetta kulumatta juuri mihinkään. Enivei itsellä ei vielä kovin paljon kokemusta näistä nelarihommista, joten kuuntelen mielelläni koneneempia...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut Tomppade » 7.5.2012 13:58

10w40 litkut on suzukeissa pysyneet sisällä hyvin, 5000km ilman lisäystarvetta, sitten alkaa kulumaan. merkillä ei oo ollu väliä onko ollut valvoline, motul, teboil vai motox. kaikkia on kokeiltu ilman että eroa on huomattu. miksi noin tiuha vaihtoväli, susukeille ilmoitetaan 6tkm?
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.5.2012 21:49

Tomppade kirjoitti: miksi noin tiuha vaihtoväli, susukeille ilmoitetaan 6tkm?


No Haynes sanoo öljynvaihtoväliksi 3000km ja putsari joka toisella kerralla. Tuota väliä olen pyrkinyt noudattamaan ja putsarin olen tosiaan vaihtanut joka toisella kertaa. Sen verran halvaksi nuo öljynvaihdot tulee, että mielelläni vaihdan hyvissä ajoin. Ainakin koneen kestävyys on näin maksimoitu.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
TuoLep
Liittynyt:
29.4.2024 17:45
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut TuoLep » 29.4.2024 17:57

Hei, vieläkö tämä ryhmä on hengissä? Minulla on 84 vuoden CB400N, jota olen kunnostanut ja maalautin alkuperäistä vastaavaksi. Olen paininut nyt jonkun aikaa tyhjäkäynti ongelman kanssa. Jos kierrokset menee alle 2500 niin sammuu välittömästi. Kaasarit on käyty syksyllä läpi ammattilaisen toimesta ja kuluneita osia vaihdeltu. Ilmavuotoja ei ole, tulpat uudet(kipinää on), bensahana on uusi, ryyppyvaijeri on uusi toimii kuten pitää. Venttiilivälykset on tarkistettu. Paljon uutta osaa ja poissuljettu suurinpiirtein kaikki mitä mieleen juolahtaa. Mutta ei, sama ongelma jatkuu. Käyntiin sen saa ja vetoja pyörästä löytyy, mutta kierrosten tippuessa tuohon 2500, sammuu heti.
Jos teillä on antaa tähän vinkkiä, otan ilomielin vastaan

Tuomas
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.4.2024 18:50

Olisko tämä sellaista aikakautta, että sytytyksessä on erikseen "low pickup" ja "high pickup". Nuo siis toimivat eri kierrosluvuilla ja jos alempi on rikki niin voisi oirehtia kyseisellä tavalla. Nuo löytyvät vauhtipyörän nurkilta, myös huonot sähköliitokset voi aiheuttaa saman lopputuloksen.

Kuulostaa siis hyvin vahvasti sytytyspuolen vialta. Luulisin, että tuohon malliin saa helposti korvaavia sytytysjärjestelmiä tai sitten metsästät alkuperäisiä varaosia. Sytytyksenohjausyksiköt ovat 80-luvulla olleet surullisen huonoja, en ihmettelisi jos vika on siinä.
Kannattaa etsiä harrastaja jolla on yhteensopiva moottoripyörä ja kiltisti pyytää sytty-yksikköä lainaan. Varaudu kuitenkin korvaava tilalle jos lainaajan yksikkö kärähtää kokeilussa.

Huonot maaliitokset voivat rikkoa sytytysyksikön vaikka kaikki muu olisi kunnossa.
TuoLep
Liittynyt:
29.4.2024 17:45
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut TuoLep » 3.5.2024 12:49

MänTä kirjoitti:Olisko tämä sellaista aikakautta, että sytytyksessä on erikseen "low pickup" ja "high pickup". Nuo siis toimivat eri kierrosluvuilla ja jos alempi on rikki niin voisi oirehtia kyseisellä tavalla. Nuo löytyvät vauhtipyörän nurkilta, myös huonot sähköliitokset voi aiheuttaa saman lopputuloksen.

Kuulostaa siis hyvin vahvasti sytytyspuolen vialta. Luulisin, että tuohon malliin saa helposti korvaavia sytytysjärjestelmiä tai sitten metsästät alkuperäisiä varaosia. Sytytyksenohjausyksiköt ovat 80-luvulla olleet surullisen huonoja, en ihmettelisi jos vika on siinä.
Kannattaa etsiä harrastaja jolla on yhteensopiva moottoripyörä ja kiltisti pyytää sytty-yksikköä lainaan. Varaudu kuitenkin korvaava tilalle jos lainaajan yksikkö kärähtää kokeilussa.

Huonot maaliitokset voivat rikkoa sytytysyksikön vaikka kaikki muu olisi kunnossa.


Kiitos vastauksesta :) Vein juuri pyörän vanhemmalle kaverille, joka totesi muutaman käynnistelyn jälkeen, että jako on hypännyt yli,koska savuttaa ylimääräisen paljon ja syttyminen tapahtuu vasta pakopuolella :/ Tässä nyt vaan odotellaan ettei suuremmin oli hajonnut mitään.